Over naamgever Marko Bouman

In loondienst

Na mijn opleiding tot machinebankwerker en het vervullen van mijn militaire dienstplicht, ben ik rond mijn twintigste gestart bij een groot machinebouw-, metaalbewerkingsbedrijf.

Helaas kwam daar veel repeterend werk bij kijken en ik begreep al snel dat dát niet mijn ding was.

 

Verschillende divisies van Stork

Van ’91 tot ’96 heb ik via een uitzendbureau voor verschillende divisies van Stork gewerkt. De eerste periode als mechanisch monteur, waardoor ik hele verschillende machines van binnen en van buiten leerde kennen. Die kennis kwam mij zeer goed van pas toen ik in ’94 bij Stork Contiweb begon als assemblage monteur in de werkplaats en later als buitendienstmedewerker in de service. Ik reisde de hele wereld af om machines te onderhouden of om storingen op te lossen. Reparaties, modificaties, kortom alles om die machines op een goede manier operationeel te houden of te krijgen. Een bijzonder veelzijdige en interessante baan, maar omdat ik meer en vaker thuis wilde zijn stapte ik in ’96 over naar een drukkerij. Daar ben ik als hoofd technische dienst dik drie jaar verantwoordelijk geweest voor het hele machinepark en het gebouwenbeheer.

Oxy Dry Duitsland

Eind ’99 raakte ik in gesprek met een grote Duitse producent van toebehoren voor grafische machines Oxy Dry, tegenwoordig onderdeel van Baldwin Technologies. Het aanbod dat ze mij deden was zó interessant, dat ik er in februari 2000 ben gestart. Wéér in de grafische industrie, wéér als service-engineer en wéér over de hele wereld actief. Dus veel reizen, weinig thuis. En aangezien ik inmiddels ook de diploma’s elektro, elektronica en besturingstechniek op zak had, konden ze mij inzetten voor zowel mechanische als elektrische storingen. Combinaties waar ze normaal gesproken twee monteurs naar toe moesten sturen.

Ik ga voor mezelf beginnen

Rond 2003 had ik wederom genoeg van het altijd maar van huis zijn en ben ik bij Landré begonnen als service-engineer van metaalbewerkingsmachines. Niet op locatie, maar in de fabriek. Helaas verliep die baan op persoonlijk vlak niet zo soepel en werd het contract na één jaar niet verlengd. Ik had op dat moment geen ander werk en besloot dat dit het teken was dat ik voor mezelf moest beginnen.

De start als zelfstandige

Het contract-einde bij die werkgever kwam natuurlijk niet als donderslag bij heldere hemel. Ik heb ruim vóór het definitieve afscheid contact gezocht met een groot aantal grafische bedrijven in Nederland & België die ik nog kende uit de tijd dat ik voor Oxy Dry werkte. Ik heb ze uitgelegd dat ik binnenkort beschikbaar kwam als zelfstandig service-engineer en of ze wellicht werk voor me hadden. Ik kon gelijk aan de slag. Nog vóór mijn contract afliep, klaarde ik in het weekend een klus voor mijn eigen bedrijf bij een klant in Oss.

 

Met dank aan eerste klanten

Ik vroeg die bedrijven in de begintijd ook om mijn facturen maximaal na 14 dagen aan mij over te maken. Ik had immers nog geen buffer opgebouwd. Dat was geen enkel probleem. Sterker nog, allemaal betaalden ze mijn facturen zodra deze binnenkwamen. Dus mede dankzij die eerste klanten ben ik in staat geweest te starten met mijn bedrijf. Als service-engineer in de grafische industrie. Bekend terrein.

Een industrie in crisis

Dat liep als een trein, met de aantekening dat de grafische industrie tussen 1998 en 2014 een drietal stevige crises doormaakte. Bij de derde crisis bedacht ik dat deze bedrijfstak inmiddels zo sterk gekrompen was – er zijn klein aantal grote spelers overgebleven -, dat er ook weinig ruimte overbleef voor service-engineers zoals ik.

De druppel

Die gedachte kreeg definitief vorm toen één van mijn klanten mijn agenda probeerde over te nemen. Ze hadden een andere klant van mij gebeld om een afspraak die ik met hén had af te zeggen, omdat ik bij die eerstgenoemde klant moest werken. Dat deed voor mij de deur dicht en ik besloot om me voor 100% te focussen op mijn metaalbewerkingsbedrijf.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voorbij de grafische industrie

Met het oog op de toekomst en de neerwaartse trend in de grafische industrie, ben ik al in 2008 in een grote schuur achter mijn huis, voorzichtig gestart met mijn metaalbewerkingsbedrijf. Toen mij in 2012 definitief duidelijk werd dat er slechts enkele hele grote bedrijven in de grafische industrie zouden overblijven, heb ik een eigen hal gehuurd waarin ik mijn machines en apparatuur kon plaatsen. De grenzen werden definitief verlegd.

 

Van heel simpel tot het meest ingewikkeld

Ik heb me met m’n bedrijf gespecialiseerd in het – naar tekening – produceren van maatwerk onderdelen in kleine oplages. Tot duizend stuks. Daarboven besteed ik het uit. Dat kan plaatwerk zijn, maar ook assen of blokken die gefreesd moeten worden. Dat kan een simpele bewerking zijn, maar ook hele gecompliceerde. Voor een bowlingbaanbouwer bijvoorbeeld, maar ik onderdelen waar acht bewerkingen op gedaan moeten worden!

Sterk door flexibiliteit

Sinds de start van het metaalbewerkingsbedrijf heb ik mijn klantenbestand vooral via mond-tot-mondreclame gestaag uitgebouwd. Daarbij was en is het nog steeds een uitdaging dat mijn potentiële klanten vaak niet weten dat ze bij mij terechtkunnen met bepaalde klussen. Ze denken vaak dat ik als metaalbewerker niets voor hen kan betekenen. Terwijl ik dat in veel gevallen juist wel kan. Zo bewerk ik voor LOTEC, een internationale zwembadbouwer bijvoorbeeld veel RVS en kunststofproducten. Dus om te weten of ik iets voor je kan betekenen, moet je het me wel eerst vragen. Waarbij aangetekend dat ik ook wel van een uitdaging houd.
Mijn klantenbestand is heel divers. Het enige dat ze gemeen hebben, is dat ze iemand nodig hebben die flexibel kan denken.

Troubleshooter annex problemsolver

Naast het productiewerk, kan ik mijn klanten ook van dienst zijn als troubleshooter annex problemsolver. Genoemde zwembadbouwer kreeg op een gegeven moment te maken met een kapotte golfslagmachine van een groot recreatiepark. De leverancier bestond niet meer en een nieuwe machine bouwen was budgettair niet haalbaar. Die machine heb ik dus op een duurzame manier gerepareerd waardoor het euvel zich in de toekomst niet meer kan voordoen.
Voor meer voorbeelden van mijn probleemoplossend vermogen klik hier.

Het kan altijd beter, nieuwe inzichten…

Succes is geweldig natuurlijk, maar het kan ook altijd beter. Zo bleek de ruimte waarin mijn bedrijf was gevestigd in de dagelijkse praktijk te klein en te bedompt. Er zaten geen ramen in en er kwam nooit iemand. Dus als ik geen klus buiten de deur had, stond ik de hele dag in mijn piereneentje te werken.

Ook bleek dat ik bij de samenstelling van m’n machinepark en apparatuur te veel met de bril van de service-engineer had gekeken en niet voldoende naar de productiemogelijkheden had gekeken. Ik slaagde er weliswaar goed in om de gewenste productie te draaien, maar dat betekende wel dat ik er de hele tijd bij moest blijven staan.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Een nieuwe fase

Na dik negen jaar actief te zijn geweest in de branche van de metaalbewerking en machinebouw c.q. revisie, weet ik inmiddels dat innovatief en constructief meedenken met de klant mijn grote kracht is. Een klant heeft mij ooit een Innovation Engineer genoemd en ik denk dat hij daarmee de spijker op de kop slaat. Zo voel ik het in ieder geval wel.

 

Nieuw Pand

Het eerste issue is opgelost: ik ben met m’n bedrijf verhuisd naar een ander pand met veel meer ruimte, ramen en veel aanloop van onder andere het buurbedrijf Renard Automobiles waarmee ik een bijzonder prettige verstandhouding heb.

Tijd voor een productiemachine!

Daarom was het zonde dat ik tegen de begrenzingen van mijn machinepark aanliep. Alle uren dat ik aan de machine doorbracht om productie te draaien, had ik kunnen gebruiken nieuwe concepten te bedenken en/of nieuwe klanten te benaderen. Het werd hoog tijd voor de aanschaf van een echte productiemachine. En aldus is gebeurd.

Méér ondernemer dan ooit

Met deze nieuwe machine kom ik met mijn bedrijf in een nieuwe fase. Ik ben nu in ieder geval méér ondernemer dan ik ooit ben geweest.
Ik beschik nu niet alleen over de meest moderne technologie om de meest uitzonderlijke producten te maken, het is ook een vooruitgang qua toepassingen en capaciteit. Het wordt eenvoudiger om zowel kleinere oplages vanaf één te maken, maar ook om geautomatiseerd grotere aantallen te produceren.

Full time Innovation Engineer

Vooral dat laatste betekent dat er voor mij – zoals al opgemerkt – meer tijd overblijft om slimme oplossingen voor mijn klanten te bedenken, om nieuwe producten en machines te ontwikkelen – en zo nog beter vorm te geven aan mijn rol als Innovation Engineer – én om mij bezig te houden met het ondernemerschap.

Kunnen wij je ergens mee helpen?