Bouman Service > Het begin

Het  Begin

Het begin

Het begin van mijn ondernemerschap – Het contracteinde bij die werkgever (Lees De Basis) kwam natuurlijk niet als donderslag bij heldere hemel. Ik heb ruim vóór het definitieve afscheid contact gezocht met een groot aantal grafische bedrijven in Nederland & België die ik nog kende uit de tijd dat ik voor Oxy Dry werkte. Ik heb ze uitgelegd dat ik binnenkort beschikbaar kwam als zelfstandig service-engineer en of ze wellicht werk voor me hadden. Ik kon meteen aan de slag. Nog vóór mijn contract afliep, klaarde ik in het weekend een klus als zelfstandige bij een klant in Oss.

 
Ik vroeg die bedrijven in de begintijd ook om mijn facturen maximaal na 14 dagen aan mij over te maken. Ik had immers nog geen buffer opgebouwd. Dat was geen enkel probleem. Sterker nog, allemaal betaalden ze mijn facturen zodra deze binnenkwamen. Dus mede dankzij die eerste klanten ben ik in staat geweest te starten met mijn bedrijf. Als service-engineer in de grafische industrie. Bekend terrein.

 

Opkomst en neergang van succes

Dat liep als een trein, met de aantekening dat de grafische industrie tussen 1998 en 2014 een drietal stevige crises doormaakte. Bij de derde crisis bedacht ik dat deze bedrijfstak inmiddels zo sterk gekrompen was – er zijn ‘n klein aantal grote spelers overgebleven –, dat er ook weinig ruimte overbleef voor service-engineers zoals ik.

 

De toekomst

Die gedachte kreeg definitief vorm toen één van mijn klanten mijn agenda probeerde over te nemen. Ze hadden een andere klant van mij gebeld om een afspraak die ik met hén had, af te zeggen, omdat ik bij die eerstgenoemde klant ‘moest’ werken. Dat deed voor mij de deur dicht en ik besloot om me voor 100% te focussen op mijn metaalbewerkingsbedrijf.

 

Wordt vervolgd!

 
Lees ook: De Basis